3:e Person Begränsad

3:e Person Begränsad

Denna POV kännetecknas av användningen av ”han” eller ”hon” och karaktärens namn, som i ”John hatade matte. Han hatade det oerhört. ”Till skillnad från tredje person allvetande, den tredje begränsade tillbringar hela den historien i endast ett tecken perspektiv, ibland som om att titta över det tecken axel och ibland går in i karaktären sinne, och händelserna filtreras genom att karaktärs perception (men mindre direkt än första person singularis).

Således, tredje person begränsad har några av graden av första singular, låter oss veta en viss karaktärs tankar, känslor och attityder om händelserna som berättas samtidigt ha förmågan att dra tillbaka från karaktären att erbjuda ett bredare perspektiv eller visa inte bunden av huvudpersonens åsikter eller fördomar, vilket är i stånd att ropa och avslöja dessa fördomar (på ofta subtila sätt) och visar läsaren en tydligare sätt att läsa karaktär än karaktären själv skulle tillåta. Tredjepersons begränsad är också användbar i en roman där huvudpersonen är i ett tillstånd av icke-vetande om någon aspekt av tomten, som vi ser i dunkel och spänningsromaner, och den spänning som kommer från huvudpersonens försöker bit saker tillsammans , från hans begränsade uppfattning blir läsarens.

Fördelar: Det ger närhet av första person samtidigt som avståndet och auktoritet tredje och gör det möjligt för författaren att utforska en karaktärs uppfattningar samtidigt som perspektiv på tecken eller händelser som karaktären själv inte har. Den tillåter också författare att berätta en persons berättelse tätt utan att vara bunden till den personens röst och dess begränsningar.

Nackdelar: Eftersom alla händelser berättas filtreras genom en enda karaktärs uppfattningar, bara vad som tecken upplevelser direkt eller indirekt kan användas i berättelsen (som är fallet med första person singularis).